Rypejagt i Sverige – 26. august

I dag gik turen til VS3, et helt nyt fjeld for os. Fjeldet var lukket pga rener sidste år, så i år måtte vi prøve det.

Vi bruger som regel morgenmaden til at planlægge, hvordan vi vil angribe fjeldet. Det er nemlig ikke altid bare sådan at komme til fjelds. Så det handler om at studere højdekurver, terræn og tilkørselsmuligheder, så ikke man smadrer sig selv og hundene fuldstændig inden den egentlige fjeldjagt går igang.

Vi fik lagt en god plan, der havde gode tilkørselsmuligheder, ikke var alt for stejlt og kun indebar en opstigning gennem skov på ca. 3 km. Det er til at holde ud! Som regel skal man regne med omkring en times opstigning inden man når fjeldet, og som regel gennem skov (og ikke nødvendigvis på noget der minder om en sti), det kan mærkes i benene når man når fjeldet.

Vejret idag var noget køligere end igår, og temperaturerne lå på 17-18 grader. Vi forventede regn i løbet af dagen, og det var også helt gråt og lidt trykkende, med god vind. Det så bedre ud end i går mht rypechancerne, så vi var optimistiske fra morgenstunden.

Efter en hård opstigning, der gav sved på panden, ramte vi fjeldet, og det så rigtig godt ud!! Masser af ris og små øer med træer. Masser af vand, men også med golde grusede stykker. Der var alt her, der måtte simpelthen være ryper!

Hundene gik fantastisk! Google havde strammet sig an idag og var energisk og koncentreret i sit søg. Der er simpelthen ikke noget bedre på denne jord end at gå bag er par stående hunde, der slår nogle energiske slag gennem terrænet og arbejder systematisk med vind og vejr. Den følelse havde jeg store dele af idag.

Zoe imponerede igen idag med sin enorme kapacitet. Hun taber aldrig koncentrationen, selv over lange strækninger uden fugl taber hun hverken intensitet eller koncentration. Hun går gennem alt uanset terræn eller vejrforhold. Hun har imponeret gang på gang med sin evne til at bruge vinden, selv når vi går i medvind forstår hun at slå et langt lige slag ud i terrænet og arbejde sig tilbage mod os. Jeg synes virkelig det er et imponerende stykke arbejde hun leverer, så ung og uden nogen praktisk erfaring på jagt. Jeg forventer mig virkelig meget af hende nu, hun bliver en fantastisk jagtkammerat!

Vi gik læææænge, og Google drillede et par gange med nogle tomme stande i risen, så det var helt tydeligt at der var god fært af rype her i sammenligning med fjeldet igår. Det er altid svært at bedømme hvor ryperne sidder med de vejrforhold man nu engang går i. Nogle har held i skovgrænserne andre helt på toppen af fjeldet. En garvet fjeldgænger ved præcis hvor de sidder hvornår, men der er vi ikke rigtig kommet til endnu! Vi prøvede først i skovgrænsen, men uden held. Så søgte vi længere op på fjeldet, trevlede alt krat igennem på vejen op, men stadig uden held. Og så pludselig går Zoe resolut ind i nogle ris, og får en enkelt rype på vingerne. Hun står roligt og ser rypen flyve, og Bjarke får ikke geværet ladt og klar før rypen forsvinder bag en højderyg.

Vi går lidt videre, og få minutter efter søger Zoe igen i noget ris, Google følger trop, og ud flyver 8 ryper. Zoe er igen komplet rolig da de flyver, Google må lige have et fløjt men stoppede så også prompte. Perfekt situation, men ikke gode nok skudforhold til at Bjarke følte sig komfortabel med at skyde.

Nu pumpede adrenalinen vidst på os alle 4, og vi fortsatte lidt frem igen, efter yderligere nogle minutter står Google i en fast stand på fjeldsiden. Der er ikke rigtigt noget dække, men hun virker sikker i sin sag så Bjarke skynder sig op til hende. Det lykkes hende ikke at holde rypen, så den letter inden hun sendes frem, men denne gang var der gode skudforhold, og Bjarke affyrede et skud – desværre uden held.

Det var tid til at vende næsen hjemad, så vi søgte ned ad fjeldet i samme retning som vi havde set flokken flyve. Desværre lykkedes det os ikke at lokalisere flokken igen, og vi mødte ikke andet end en sneppe på nedstigningen.

Det var en super dag idag, og lige hvad vi trængte til oven på en lidt flad dag igår. Imorgen går det løs igen!

Camilla Dindorp (186 Indlæg)

Camilla Dindorp blogger om hundetræning, klikkertræning, konkurrencelydighed, hundeadfærd mm. Camilla er ejer af hundeskolen klikkerklog der afholder kurser i Hedehusene/Sengeløse.